Satunnaiset huoliajatukset kuuluvat tavalliseen arkeen, mutta liiallinen murehtiminen kaventaa elämää. Murehtimisesta voi pyristellä eroon – esittelemme yhden harjoituksen.

AINO HEIKKONEN TEKSTI

”Entä, jos epäonnistunkin?”

”Kun kaikki menee pieleen…”

”Onkohan tämä sairastuminen sittenkin jotain vakavaa?”

Liika murehtiminen voi muuttua ihmiselle painolastiksi.

Psykologi ja psykoterapeutti Arto Pietikäinen kirjoittaa kirjassaan Joustava mieli (Duodecim 2014), että murehtijat käyttävät joka päivä aikaansa sen pohtimiseen, mitä voisi tapahtua. Samalla elimistö aktivoituu ja reagoi ikään kuin uhkat iskisivät päälle juuri nyt. Liiallisesta murehtimisesta koituu Pietikäisen mukaan stressiä, lihasjännitystä, univaikeuksia ja ongelmanratkaisukyvyn heikkenemistä.

Pietikäinen tuokin ilmi, että liiat huoliajatukset kaventavat elämää. Siksi niistä kannattaisi pyristellä eroon. Yhtenä harjoituksena Pietikäinen tarjoaa murehtimishetkeä. Samantapainen harjoitus löytyy myös Mielenterveystalosta. Mielenterveystalon mukaan huolihetket ovat parempi keino rajata murehtimista kuin esimerkiksi välttely, jota ei pidetä tehokkaana tapana vähentää huolia.

Jos murheet tunkeutuvat jatkuvasti mieleen, kannattaa huolihetkeä ainakin kokeilla: huolien keskittämisen ideana on vapauttaa arjesta aikaa muulle kuin tulevaisuuden uhkakuville.

 

Harjoitus: Murehtimishetki

Jos huoliajatukset hallitsevat elämääsi, kokeile murehtimishetkeä. Varaa itsellesi päivittäin aika, jolloin murehdit päätoimisesti ja keskittyneesti.

Kun huoli tulee mieleen, sen voi kirjata paperille ja sanoa itselleen: ”Palaan miettimään tätä asiaa murehtimishetkeni aikana ja palaan siihen silloin.”

Harjoitus vapauttaa keskittymään huolien sijaan siihen, mitä on kulloinkin tekemässä.

Murehtimishetki voi olla 20–30 minuuttia mielellään samaan aikaan ja samassa paikassa. Sen aikana käydään läpi huoliluettelo kysymällä, voiko huolelle tehdä jotain tai ratkaista sen jotenkin.

Jos ongelmanratkaisu ei ole mahdollista, murheista voi päästää irti esimerkiksi kuvittelemalla huolet sanoina puun lehdillä, jotka virtaavat jokea poispäin.

Harjoitus: Arto Pietikäinen. Vaivaavatko murheet? Lisää harjoituksia löydät Mielenterveystalon Irti murehtimisesta -sivulta.

Tunne & Mieli on mielen ilmiöistä kertova aikakauslehti, jonka julkaisija on Mielenterveyden keskusliitto.

Tilaa lehti